Duurzame keuzes; 100% electrisch rijden?!
Antwoorden na 100.000 Tesla-kilometers…
Als ondernemer is je auto of wagenpark een van die leuke maar lastige keuzes. Duurzaamheid is daarbij tegenwoordig een van de afwegingen. Ruim 3 jaar geleden koos ik na lang aarzelen voor de model S van Tesla. Nu inmiddels 100.000 km verder en nog geen minuut spijt! Hoe leuk kan duurzaamheid zijn!. Ik neem je mee in mijn afwegingen, de veelgestelde vragen en de reacties.
Toen de 1e schetsen van de model S verschenen werd ik al snel (te) enthousiast. Wat een uitstraling! De grote onzekerheid in 2013 zat voor ons toen in de dikke prijs, het merk Tesla en de auto zelf; zouden die wel betrouwbaar zijn? Na 100.000 km waren een brom in de motor (onder service vervangen) en ruis bij het panoramadak de enige storingen.
“Mooie auto meneer! Welk merk? Echt 100% electrisch? Hoe ver kunt u daarmee? Hoe lang duurt het laden?” Dat zijn de meest gehoorde vragen en opmerkingen. Met een vlotte, maar relaxte rijstijl halen we ruim 300 snelwegkilometers of 350 km lokaal. Laden thuis gaat gewoon ’s nachts, onderweg vooral bij de Tesla 10 gratis *) snelladers in Nederland. Voor Noorderlingen;l in Zwolle, Drachten, Hoorn en net over de grens bij Enschede. Laden kost tussen de 20 en 60 minuten. Dat lijkt veel, maar went erg snel. Het zijn momenten voor koffie, een afspraak, de mail of rustige telefoontjes.
Ook vakantie gaat prima. We reden met vakanties al in Engeland, naar midden Zweden en via Zwitserse Alpen-passen naar midden Italië (Rimini). Het Tesla netwerk is enorm snel uitgebreid, de auto plant zijn route langs de snelladers en rekent de laadtijd voor je uit, om de volgende lader safe te halen. Onze ervaring is dat het laadplekken zijn met restaurants, winkels of een hotel. Je kunt dus 3.500 km vakantiekilometers maken zonder brandstofkosten, maar je ‘eet’ wel extra brandstof…
Moest ik in die 1e jaren nog vaak vertellen dat ‘Tesla’ het merk was, nu kan ik liplezend de blikken en uitspraken op straat volgen ‘Kijk een Tesla’. Mijn overtuiging destijds zat vooral in het punt dat ik kon laten zien dat electrisch rijden kan en er zo andere mensen mee zou enthousiasmeren. Dat is nog elke week het geval. “Deze auto wil ik wel van u overnemen als ik mijn rijbewijs heb meneer!” zei een meerijdende voetbalpuber ooit. Mooi toch!
Mijn zakelijke afweging toen, is denk ik niet veel anders dan de afweging nu. De schrik bij 100% electrische auto’s zat en zit vooral in de aanschafprijs, de aantrekkelijkheid in de lage operationele kosten. Onze vroege keuze leverde nog 0% bijtelling op, nu is die 4%. Er is geen wegenbelasting. We hebben een stroomverbruik van 4,5 cent per kilometer. De afschrijving lijkt erg mee te gaan vallen, onderhoudskosten zijn laag. Dus voorlopig rijden we in deze door.
Inmiddels zijn er meerdere 2e hands Tesla’s, zelfs nog met 0% bijtelling. Normaal gesproken zullen de duurzaamste auto’s ook steeds de laagste fiscale lasten houden. Kosten is een argument, rijplezier en het duurzame gevoel ook. Als ik voor hetzelfde of iets meer geld, 100% CO2 vrij kan rijden, dan heb ik dat er graag voor over!
In 3,5 jaar tijd is er veel veranderd. Tesla is een wereldmerk geworden, Elon Musk een visionair met bewijskracht. Onze auto is ‘oud’, krijgt wel zijn updates maar heeft geen auto-pilot (sensoren missen). In mijn werk als begeleider van transities schets ik vaak die korte periode: 100% electrisch rijden was eind 2013 nog een unicum, nu zijn zelfrijdende auto’s al het perspectief. En overheden stellen de (energie)transitie doelen op tijdslijnen van 15 of meer jaar.. het bewijs is er; als we dromen, durven en doen!
Ik zie een toekomst met meer electrische en waterstof-auto’s, meer auto’s delen en lagere autokosten voor iedereen. Over weer 3,5 jaar is op dat gebied zeker weer veel gerealiseerd. Ik ben benieuwd of en wanneer u de stap gaat maken!
Han-Paul van Westing
Transitie-coach
*) gratis laden geldt niet meer voor auto’s die nu verkocht worden. Per jaar is er 400 kwh gratis, daarna betaal je in Nederland 20 ct. Da’s ongeveer hetzelfde als bij je thuis en veel goedkoper dan de andere snelladers.